SENARİST NİLGÜN ÖNEŞ ANLATTI: SENARYO FİKRİ NASIL BULUNUR

“İkinci Bahar”, “Ihlamurlar Altında”, “Hatırla Sevgili” ve “Bu Kalp Seni Unutur mu” gibi dizilerin ve “Güz Sancısı”, “Gölge” filmlerinin senaristi Nilgün Öneş, Bahçeşehir Üniversitesi’ndeki “Senaryo Okulu”nda senaryo yazmanın püf noktalarını anlattı.

Nilgün Öneş. (Fotoğraf aljazeera.com.tr'den alınmıştır.)

Nilgün Öneş. (Fotoğraf aljazeera.com.tr‘den alınmıştır.)

Hakan Güngör
twitter.com/bayhakangungor

İşte Nilgün Öneş’in konuşmasından satır başları:

  • Yönetmen Yavuz Turgul’a göre iyi bir tretmandan (tretman: filmin öyküsünün 10–15 sayfalık özeti) herkes diyalog çıkarabilir. Ama kötü tretmandan iyi iş çıkmaz. Tretman çok önemlidir.
  • İyi yönetmenle çalışmak çok önemlidir. “Ihlamurlar Altında” dizisini çekerken bir bölümde maskeli balo sahnesi vardı. O bölümü Çağan Irmak çekmişti. O kadar yükseltti ki senaryoyu, yönetmenin katkısı nedir, orada çok iyi anlaşılıyor.
  • Her zaman bir “çatışma” olmalıdır. “Yabancı Damat”ta bir baklava ustasını şeker hastası olarak yazmıştık. Çatışma işte burdaydı.
  • “İkinci Bahar”ı çekmeden önce, Güneydoğu’ya gittik. Kebap nasıl yapılır, Urfa’da sıra geceleri nasıldır, inceledik. Türkü kasetleri topladık, şive için insanların sesini kaydettik. Dönüşte Şener Şen artık Antepli gibi konuşuyordu. Ön hazırlık önemlidir.
  • Bir senaryo fikri bulduğunuzda başkasına anlatmak önemlidir. Etkisini karşıdakinin yüzünde görürsünüz. Eğer karşıdakinin ilgisini çekmediyse, bir şeyler eksik demektir.
  • Yürümeyen fikri çöpe atmak gerekir. İlerlemeyen hikayeyle çok vakit harcamamalı.
  • Fikir özgün olmalıdır. Google’dan birikim edinilmez. Bir alanda araştırma yapmak, gerekli hallerde avukatlarla, doktorlarla konuşmak gerekir. Hikaye ancak o zaman özel olur.
  • Gençlerin deneyimli insanlara özenmesi normal. Ama bu özel bir iş olmaz. Genç yönetmenlerin bazılarının diyalogları aynı Nuri Bilge Ceylan’ınkiler gibi. Bir alan açmak dünyanın en zor şeyi. Ama yapılması gereken insanın kendine dönmesidir. Kendi dünyamızı, fikrimizi oluşturmak zorundayız.
  • Fikir edinme yollarından biri kitap okumaktır. Bir şarkı sözü de hikaye yaratabilir. Fikir çoğaltmayı sağlayan şey genellikle başka sanat eserleridir. Sanatçılar arasında gizli bir alışveriş vardır.
  • Bir senaryo grubuna asistan olmak çok önemlidir. Ustalardan öğrenmek bu işin en sağlıklı yolu.
  • Bu işi seviyorsanız ve gerçekten iyi yapıyorsanız görmezden gelinmezsiniz. Sabırla çalışmamak ve yılmamak gerekir.
Reklamlar

One comment

  1. gercekten dogru söylüyorsunuz bir seneryoyu yazmak icin gercekten birinle paylasmalisiniz onun mimik hatlari sizin icin cok önemli senaryoyu daha iyi yaziyorsunuz gercekten sizden daha cok ögrenecegimiz seyler var cunkü bende bir komedi filmi yaziyorum cevabinizi yazarsaniz sevinirim saygilar

    Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: