BİROL GÜVEN ANLATTI: SENARYO NASIL YAZILIR

Ayrılsak da Beraberiz, En Son Babalar Duyar, Çocuklar Duymasın, Seksenler, Doksanlar gibi dizilerin senaristi Birol Güven, dizi ve TV sektörünü anlattı. Bahçeşehir Üniversitesi’nde konuşan Birol Güven sektöre dair ilginç bilgiler vererek anekdotlar anlattı.

Hakan Güngör
twitter.com/bayhakangungor

İşte Birol Güven’in konuşmasından tuttuğum notlar:

SİHİRLİ ANNEM’İ NASIL GEÇTİK

* Yıllar önce Kadın İsterse diye bir dizi yaptım. İlk kez reyting meselesine o zaman kafa yordum. O dönemde bizim dizimizle Sihirli Annem dizisi aynı gün yayınlanıyordu. Sihirli Annem çok izleniyordu. “Pazar akşamı Sihirli Annem varken başka dizi tutmaz” deniyordu. Dizi Kanal D’deydi ve Kanal D saat 20:30’da reklam veriyordu. Reklam sırasında izleyicinin yüzde 80’i kanal değiştirir. Biz de bizim dizide, saat 20:30’a gelen sahnelerde çocuklara tatlı gelecek sahneler yazdık. Zaman içinde bu yöntem işe yaradı. 6 hafta sonra da Sihirli Annem gün değiştirdi. Reyting meselesini çözmek gerekir.

* Pek çok melodram yayından kaldırıldı. Çünkü halk artık sıkıldı. Çok iş yapabilecek melodramlar ekranlara veda etti. Doğru işleri yanlış zamanda yaptılar. Ezber bozmanın tam zamanı şimdi.

SEKSENLER DİZİSİ GERÇEKTEN İYİ FİKİRDİ

*Seksenler dizisi iyi bir fikirdi. Türkiye’deki insanların müthiş bir nostalji isteği vardır.

* Benim bütün numaram şu: Ben bir tespit yapıyorum ve hikayeleşiyor. Ben sadece günlük hayatı anlatıyorum.

* “Sonunda ne olacak” sorusu o kadar da önemli değildir. Ben seyirciden bir şey saklamam. Ne olacak değil, nasıl olacak sorusu önemlidir. Dünya’nın en çok izlenen filmi Titanic’tir ama herkes sonunu zaten bilmektedir.

SENARİSTLER SEYİRCİNİN GAZINA GELMEMELİ

* Ben yaptığım işlerde empati yaratmak istiyorum. İzleyici, karakterler için “Aynı benim babam, tıpkı benim annem” dedirtirsem başarılı oluyorum.

* TV senaryosu, bir beklenti yaratıp asla o beklentinin gerçekleşmemesi halidir. Seyircinin gazına gelmemek gerekir. Seyirci her şey hemen olsun ister. Ama istediği olursa başka kanala geçer.

* Senaristler genelde bilgisiz. Seti bilmiyorlar. Senaryo yazmak için seti bilmek gerekir. Reji asistanı, kostümcü, hatta çaycı olarak bile olsa seti bilmek, öğrenmek senarist olmak için çok önemlidir.

* Steven Spielberg, bir kibrit kutusu kadar kağıda projesini yazıp derdini anlatamayanlarla çalışmazmış. Ürettiğim şeyleri insanlara kısaca anlatabilmem gerekir.

SENARİSTLER ASLINDA HİKAYE ARIYOR

* Ben dahil herkesin peşinden koştuğu şu: “Nasıl devam edecek bu dizi?” Her hafta senarist, yönetmen; nasıl yapacağız, ne yapacağız diye düşünür. Senarist olmak istiyorsanız beğendiğiniz dizilere hikaye gönderin. Herkes hikaye arıyor. Yeni bir şey yapmak mesele değil, yeni olanı devam ettirmek önemli. Ama kimseye 40 sayfa e-posta atmayın, okunmaz. Kısaca yazın. Dizileri iyi takip edin, “Ben bu dizileri daha iyi hale nasıl getiririm” diye düşünün.

* Bu işin dersinin olabileceğine, öğretilebileceğine pek inanmıyorum. Kimse kimseye öğretemez. Herkes bir ezberi bozma peşinde. Bunun için de yapılan her şeyi bilip yapmamak gerek. Ama yapılana da kafa yormak gerekiyor.

(16.7.2014’te Muğla Haber Gazetesi’nde yayımlanmıştır.)

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: