VAHAP AVŞAR’IN KAYIP GÖLGELER SERGİSİ: DÜN FAİLİ MEÇHULLER, BUGÜN DEVLET ELİYLE SALDIRI

Vahap Avşar’ın 50 kartpostaldan oluşan “Kayıp Gölgeler” isimli sergisi Salt Beyoğlu’nda açıldı.

IMG_0780

Avşar, sergiyle ilgili açıklamalarda bulundu. Foto: Ahmet Aslan

Hakan Güngör
Ahmet Aslan

And Yayınevi’nin kartpostal arşivinde yer alan ancak daha önce basılmamış fotoğraflardan oluşan sergide 50 eser bulunuyor.

“Kayıp Gölgeler” sergisiyle ilgili Evrensel gazetesinde açıklamalarda bulunan Avşar, proje üzerine çalışmaya Gezi direnişi sırasında başladığını belirtti. Gezi direnişini sürecinin “Kayıp Gölgeler”e katkılarını ile ilgili sanatçı şunları söyledi:

 “Gezi’nin bu çalışmada doğrudan bir etkisi olmasa da, dolaylı etkisi olduğunu söyleyebilirim. Gezi, tüm Türkiye’yi etkilediği gibi beni ve bu çalışmayı da etkiledi.”

KARTPOSTALLARDAKİ GEÇMİŞLE BUGÜN ARASINDA BENZERLİKLER VAR
2010 yılında And Yayınevi’nin kartpostal envanterini satın alan Avşar, fotoğrafların neredeyse kullanılmaz hale gelmekte olduğu bir süreçte devreye girdiğini açıkladı. Fotoğrafları seçerken otobiyografik bir yöntem izlediğini belirten Avşar, çocukluğunun izlerini takip ettiğini söyledi. Henüz 8-10 yaşlarındayken And Yayınevi’nden çıkan kartpostallara bakarak resimler yapmaya başladığına değinen Avşar, sanat hayatına başlamasında kartpostalların büyük etkisi olduğunu vurguladı. Sergilenen kartposttalların kimilerinde beyaz Renault araçların görüldüğünü hatırlatan Avşar, “Bu araçlar 1990’lı yıllarda faili meçhul cinayetlerde kullanılıyordu. Günümüzde de bir çatışma süreci yaşıyoruz. Bu anlamda günümüze de göndermeler var” diyerek şunları söyledi: “Bu fotoğrafların her ne kadar özel bir zaman dilimini temsil etse de, evrensel bir tarafı da var. Türkiye’de eskiden on yılda bir ihtilal olurdu şimdi ise despotizm var. Yani benzeri bir durumu yaşıyoruz. Kartpostallarda görülenlerle şu anki gidişat arasında paralel bir durum söz konusu. Geçmişte beyaz Renault araçlar ve faili meçhuller vardı. Şimdi de çatışmalı bir ortam var, saldırı var ve devlet eliyle yapılan bir saldırı bu. Dolayısıyla kartpostallardaki geçmişle günümüz arasında benzerlikler söz konusu.”

27944

“Kayıp Gölgeler” sergisinde yer alan bir kartpostal.

DARBE YILLARI KARTPOSTALLARDA
Sergiyi gezenlerin kendi birikimleri, deneyimleri ve ideolojileri ile kartpostalları yorumlayacağının altını çizen Avşar, “Ben kafama takılan, kafamdan atamadığım görsellerle, kavramlarla çalışıyorum ve bunlardan da kendi hikayelerimi oluşturuyorum. İzleyici eseri benim düşündüğüm gibi yorumlayabilir veya benim hiç düşünmediğim okumalar ortaya çıkabilir” dedi.

Avşar, çocukluğunun geçtiği Malatya’ya ait fotoğrafların da bulunduğuna değinerek, “Kimi fotoğraflarda yer alan yerlerin neresi olduğunu bilemiyoruz. Belki bu yerleri bilen, tanıyan insanlar sergiyi gezerler ve bizi de bu konuda bilgilendirirler” diye konuştu. Beklenmeyen anlar, tuhaf ilaveler, sıradışı poz ve çekimlerden oluşan ve 1970’lerin sonlarından 1980’lerin başına kadar devam eden süreçte çekilen fotoğrafların “gergin siyasi ortamı ve ardından 12 Eylül darbesinin getirdiği korkulu dönemi” kayıt altına aldığı belirtiliyor. Sergi 27 Eylül’e kadar ziyaret edilebilecek.

(Bu haber “Bir kayıp gölge: Kartpostallar” başlığı ile 16 Ağustos 2015’te Evrensel’de yayımlanmıştır.)

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: